Beslutningen om at sejle Fyn Rundt 2001, blev faktisk
taget allerede på hjemturen fra Fyn Rundt 2000, hvor Sealine blev nr. 2 i
løbet efter Dorado. Efter løbet i år 2000, havde Dorado´s besætning
”mobbet” os med at ”sådan nogle fjordfræsere ikke skulle tro de
kunne komme ned og sejle fra hjemmebanefolket”. Så vi måtte jo tage
revanche, samtidig kunne der umuligt blive så dårligt vejr to år i
træk.
Turen Fyn Rundt for en ”fjordfræser” er ikke bare
et weekend arrangement, det kræver planlægning og tid. For båden skal
jo først til Bogense og siden hen hjem igen. Sealine`s besætning på i
alt 4 personer, havde i forvejen planlagt, hvem der kunne sejle med til og
fra Fyn, men vejret og andet ændrede planerne….
Årets ”transport” blev taget i flere etaper.
Først en tur til Løgstør en onsdag aften. Så af sted igen fredag
aften, hvor vi nåede Ålborg, men for sent til at nå igennem broerne. Op
næste morgen, og klar til afgang kl. 6.00, men ak – bestyreren af
jernbanebroen, ville ikke åbne på grund af for megen vind da broen var
under reparation, så hele lørdagen gik i Ålborg. Her var i øvrigt
nærmest opsamling af de øvrige fjordsejlere, som skulle til Bogense.
På skift kaldte man bromanden i løbet af lørdagen,
som hver gang sagde, at vi kunne se om et par timer…. surt , men vi
underholdt hinanden – på hjemmefronten sagde de godt nok, om det mon
ikke var en helt ny undskyldning for at blive i Ålborg en lørdag aften…...
.
Søndag morgen slap vi gennem broerne, men vi nåede
kun Grenå, på grund af det ufrivillige lange ophold i Ålborg, samtidig
blæste det op. Vi skulle alle på arbejde mandag morgen, så vi blev
afhentet – Hvad gør man så…, jeg tog fri tirsdag og med hjælp af en
kammerat fik vi båden sejlet til Bogense. Vi sejlede kl. 0.30, og var i
Bogense om formiddagen, hvor vi blev hentet. Torsdag aften gik turen så
atter til Bogense, med højt humør, og med en vejrmelding, der ikke var
så ringe.
Starten gik kl. 12.30 fredag, hvor vi havde en debat,
om vi skulle starte flyvende med sat spiler eller som vi gjorde, op langs
linien på en styrbord halse. Det gav os en fin start og vi fortsatte lidt
mod nord for at få fri vind, før vi drejede ind på kursen mod
Lillebælt og satte spileren.
På hele turen i Lillebælt havde vi kontakt med de
øvrige Impala 27’er, men da vi kom ind i strømmen og de skiftende
vinde ved Strib, og ved broerne, kom vi fra hinanden. Turen til Bogø og
videre til Helnæs gik for spiler, med en vind der drejede med os. Lidt
før Fåborg tog vi spileren ned, idet vinden spidsede – og vores
spiler, der har en god ballonfacon, ikke netop er til hård skæring.
Impala’erne blev igen samlet på turen til Svendborg
Sund. Vi var i tæt duel med Snøvsen og Dorado. Overhalingerne skulle
helst foregå, når en modstander lå i læ af en af de store både, der
hele tiden kom bagfra.
Turen gennem Svendborg Sund foregik i mørke, og efter
skibsværftet også næsten uden vind. Kun en god medstrøm drev os frem.
Vi kom igennem til Storebælt, men ved Lundeborg døde vinden og her kunne
vi så bare vente på vind og dagslys. Vi debatterede, om vi skulle gå ud
i Storebælt lige nord for Langeland, vente til Kobberdybet eller følge
kysten langs Fyn. Det blev til en passage i Kobberdybet, og de næste par
timer gik med at holde fart i båden i meget lidt luft, samt holde øje
med strømskel og kattepoter i vandet, der kunne fortælle os om den mest
fordelagtige kurs.
Vi havde både Snøvsen og Dorado bag os, så da vi
nærmede os Storebæltsbroen og der også kom lidt vind, var humøret
højt. Vi kom igennem og satte kursen mod Romsø, hvor vi gik ind under
land med Snøvsen bag os. Da vi nåede Fynshoved, viste turen under land,
at have givet bonus, idet Dorado, der var gået til havs, nu var langt
bagud. Vi kunne nu øjne Æbelø og vinden døde i 5 timer, så nu blev
der trimmet på måske kommende briser o.l. Vinden kom til alt held
tilbage og vi passerede bøjen ved Æbelø uden problemer.
Vi havde stadig de andre bag os med undtagelse af
Dorado, som havde startet motoren i det vindstille vejr. Vi gik i mål,
men kendte ikke vores placering, idet vi havde været uden kontakt til
Bella det meste af turen, og vidste derfor ikke, om den var kommet i mål.
Efter vi var kommet i mål, fik vi en kop øl sammen med Dorado`s og
Snøvsen`s besætninger, hvor det kom frem, at Dorado var udgået, fordi
de ikke ville komme i mål efter os, sådan nogle fjordsejlere. På det
tidspunkt manglede både Bella og Galetea at komme i mål.
Hjemturen begyndte ca. kl. 0.30. Natten gik hjemover
for en blanding af motor og sejl. Nu hvor et sekund fra eller til ikke
spillede den store rolle, blev der sovet, og til tider var der kun en mand
vågen.
Dagslyset kom ved Tunø. Vi fortsatte til Hals, hvor to
mand blev sat af kl. ca. 19.00 søndag aften, de skulle på arbejde mandag
morgen. Vi var to mand tilbage og fortsatte til Nørresundby, hvor vi
ankom omkring kl. 22, igen for sent til at komme gennem broerne. Efter
flere døgn på vandet, og uden det store forbrug af vand og sæbe, fik vi
her et tiltrængt bad. Vi lagde tidligt ud mandag morgen, men kun for igen
at vente ved broerne, klokken blev næsten 10 før vi slap igennem (på
grund af reparation af jernbanebroen er det kun få gange om dagen, at
broen åbner, hvis den åbner…). En hurtig tur ind til Ålborg for at
få brændstof og så for motor vestover med både vind og strøm imod. Da
vi nåede Løgstør var vinden oppe på 15 til 18 m/s, og vi syntes
egentlig, vi havde sejlet nok. Så vi blev afhentet her. Jeg havde taget
ferie, så jeg fik en kammerat til at hjælpe med at sejle båden hjem om
tirsdagen. Om vi har mod og lyst til en tur mere, på et tidspunkt, må
tiden vise, men at det har været besværet værd, er jeg ikke i tvivl om,
slet ikke når man vinder – selvom man er en ”fjordfræser”.
Per Vig D 20 “Sealine”..