Ombord hos Dorado på sejladsen

Tuborg Fyn Cup 1999

Hop til Fyn Cup hjemmesiden
Resultater

Dette års Fyn Rundt fra Bogense var nok noget nær det perfekte. Fint sejler vejr, også forholdene på havnen var fine, stort telt med gratis morgenmad fredag - om aftenen var det musik og billig biksemad m.m. Bad og toiletforhold var i orden og muligheden for at proviantere.

Desværre var vi kun 5 Impala’er D18 Bella - D26 Snøvsen - D30 Rubin - D32 Madam B - & D38 Dorado. Men det var så lige nok til, at vi fik vores eget løb. Vi kom i gruppe 3 sammen med bl.a. X79’er - Banner 28 - Express’er - Granada 31 m.m. i alt 42 både, hvoraf vi alle 5 Impala’er placerede os i den bedste halvdel. Det siger da lidt om vores båds egenskaber.

Fyn Rundt fra Bogense blev, igen i år, afholdt den sidste weekend af maj. Med start kl. 12.15 den 28. maj i ca. 5 - 8 m/s fra S-Ø kom vi, med noget nær "én kanonstart" først over linien i en start bestående af 42 både. "Alle" 5 Impala´er kom godt af sted i en forholdsvis tæt pakket start, hvor mange gerne ville op til luv mærke.

Efter starten gik det så på en "halv vind" mod Strib i ca. 8 meter luft. Vi satte spileren - det samme gjorde Rubin. Madam B, Snøvsen & Bella gjorde det ikke, men de fulgte godt med. Ved Lillebælt måtte spileren ned - vi havde fået et lille forspring, men alt i alt kom Impala´erne godt til Strib og vi lå tæt, da vi begynder og krydse os ned mod broerne. Det gik fint med at komme igennem ved broerne, men på den anden side, ved Fænø, faldt vinden i en periode, så her lå vi igen tæt.

I ca. 3-4 meter luft og modstrøm var det så om at fortage det rigtige sidevalg ned gennem Lillebælt når nu vi skulle krydse mod Bågø.

"Vejrudsigter" er jo mange gange en god ting - det er bare for sjældent, at de passer!!!!!!!!!. Men da vi kom forbi Fænø blev vi enige om at slå mod Jylland. Vejrudsigten havde nemlig lovet, at der ville komme en front ind over landet og med den, skulle vinden dreje mod vest. Alt andet lige skulle det så give os en fordel når vi var kommet under Jylland. (håbede vi).

Jeg vil i denne forbindelse sige, at der er langt ind i bugten, når man er én båd ud af hundrede både, som går mod Jylland. Der var rigtig langt ind. Men hvem som intet vover, vinder ikke. Det nåede vi at sige et par hundrede gange på vej ind.

Til at starte med var der være langt ind til Jylland - til sidst kunne vi have drømt om, at der havde været lidt længere, for pludselig kommer den front ind over os som vejrudsigten havde lovet - og hvad gjorde vinden???? Den gik mod vest.

Herefter troede vi, at vi havde parkeret halvdelen af Fyn Rundt deltagerne inden under Fyn - så de skulle krydse ud til Bågø!!! Men nej. Vinden gik så meget i vest, at de både, som havde holdt sig under Fyn, OGSÅ kunne holde Bågø op.

Det var ikke med i vores plan. Så ét "evigt guldhug" blev det ikke til.

Fra Bågø gik det så mod Helnæs. Her røg spileren så op på én lidt hård skæring - lidt for hård måske, for pludselig røg spilerstagebeslaget på masten op i luften med et brag.

Med til denne historie hører også at vi, i Bogense, var blevet overbevist af en person om at DET VAR I HVERTFALD IKKE NØDVENDIGT AT UDSKIFTE DEN STAGE!!!! Vedkommen, som fortalte os dette sagde direkte, at hvis vi købte en ny af ham, så ville vi også smadere den. Så der var ingen grund til at købe en ny. Slut!! (sagde han!!).

I kan nok forstille jer, hvordan vi så ud i hovedet da stagen hang dér og dinglede!!

Vi fik bundet noget sammen, så vi kunne holde spilerstagen ind til masten - det var nemlig ikke så slemt som først antaget, SÅ OP IGEN MED DEN SPILER IGEN, blev der råbt!!!! Tro det eller la´ vær´. Personen, som trækker i faldet, ryger helt tilbage i båden og spilerfaldet ryger til tops - UDEN SPILER!!

Det gik faktisk "rigtig godt" for os lige i denne periode - så da vi endelig har haft en mand i masten, fået spileren op igen, har vi miste forbindelse til de andre Impala´er. Der var mange både lige på det tidspunkt, så vi vidste ikke, hvor de var.

Herfra gik det så stille og roligt for spiler, natten igennem, imod Svendborg i en meget tynd luft. Roklubben i Svendborg, som var "meldepunkt", passerede vi kl. 00.48, Rubin kl. 00.55, Snøvsen kl. 01. 02. Bella kom kl. 01.07 og Madam B. kl. 01.16. Så vi har ligget tæt når man tænker på den tynde luft, som der var inde ved Svendborg.

Efter Svendborg var spileren lige nede i en kort periode. Men den kom op igen på vej ud mod Thurø rev og der blev den hængende til vi rundede Lillegrunden nord for Fyn. Turen op igennem Storebælt, blev også en forholdsvis rolig tur. Fra Thurø rev gik vi syd om Vresen, gennem Kobberdybet, op imod Sporgø, som skulle passeres øst om. Her er vi kl. 06.10 og Rubin er lige bag os. Vi for-nemmede langt fra, at vi på daværende tidspunkt havde vundet, men tvært imod, at alle Impala´er lå meget tæt, hvilket man også kan se på tiderne.

Fra Sprogø blev der så skåret med spileren indtil vi kom op til Lillegrunds- tønden. På vej mod Lillegrundstønden, nærmere ved Romsø, begyndte det at blæse op. Og det var knebent med at holde spileren til sidst. Men det lykkedes.

Fra Lillegrunden gik det så med 10-12 meter luft på kryds mod Æbleø. Ergo - vi kunne afslutte dette års Fyn Rundt med et lige så hårdt og kedeligt kryds, som vi har gjort de sidste 3 år fra Svendborg. Det var nok her, at vi tog afgørende afstand fra de andre Impala´er med 6 mand på siden.

Vi kom altså i mål kl. 13.50 efterfuldt af Rubin kl. 14.05. Snøvsen kom ind kl. 14.43, Bella kl. 14.56 og Madam B kl. 15.22.

Alt i alt kom Impala’erne ind i den første halvdel af gruppe 3. Vi vandt vores løb og vores gruppe med en præmietid på 15.53. Nr 2. blev en Omega 30 fra Vejle på 16.00 Nr. 3 en One-off 9m fra Roskilde på 16.01. At vi så går hen og vinder gruppen kan vi så kun takke de 4 andre Impala´er, som under hele turen sørger for at vi ikke falder i søvn. Gang på gang blev vi presset og det var med til at holde os igang. Vi havde aldrig vundet, hvis ikke vi havde haft den konkurrence hele vejen rundt.

Tak for det, men dette resultat gøres kun med hjælp af gode gaster og det har jeg. Et par af dem har endda sejlet Impala 27 adskillige år mere end mig.

Tuborg Fyn Cup er et virkelig godt arrangement. På "overalt placeringen" sejler man mod nogle både, som man kan sammeligne sig med. Det vil sige, at vi f.eks. ikke sejler mod Drabant 38´er, Luffe 44´er og den slags både når der skal uddeles præmier. Det er jo både som "Impala´en" ikke har en chance imod, når man sejler med spiler 2/3 del af tiden rundt om Fyn.

Med denne fantastiske Fyn Rundt og med de resultater som Impala´erne "igen" opnår kan det så undre os, at der ikke stiller flere Impala 27´er op. Det var i vores øjne en fantastisk tur. Forholdene er bare i orden i Bogense. Der er massere af faciliteter, såsom indkøbsmuligheder, spisesteder, gode havneforhold og masser af toiletter. Yderligere er der et dejlig øltelt, med musik og massere af biksemad, som bruges som optakt til sejladsen torsdag aften.

Men ikke mindst:

- En rigtig god sejlads, som vi håber på, at flere Impala´er vil deltage i næste år, nærmere bestemt den 26. - 28. maj 2000.

skriver.gif (182 bytes) Preben & Frank "Dorado".

fyn-bog-5.gif (4443 bytes)
Turen rundt om Fyn. De 5 punkter er de meldepunkter, hvor deltag-erne skal registrer deres tid: