Denne test er fra Bådnyt nummer 2 fra 1984 og vises på nettet med tilladelse fra Bådnyt samt tilladelse fra forfatterne Torry Lindstrøm, redaktør af Bådmagasinet og Torsten Rasmussen. De viste billeder er alle anvendt med tilladelse fra fotograf Arne Magnussen. Tak til alle!

Af Torry Lindstrøm og
Torsten Rasmussen
Foto: Arne Magnussen

Test: Impala 27

Forårets danske testlogo.gif (13474 bytes)
super-nyhed for den
fartglade familie

Billede af testbåden

Der er masser af sejl på denne nye Bjørn Jensen-konstruktion Impala 27. Og de tre reb i storsejlet og ét i fokken, er til for at blive brugt, måske mange gange på en dag. Der er tale om et fint kompromis for den aktive sejlerfamilie, som vil frem i feltet på kapsejlads og ønsker plads og rimelig komfort under dæk. Samtidig er Impala 27 temmelig billig, og den sejler stærkt. - Se, det kalder vi en nyhed.

Impala 27 er den første familiebåd, vi har haft oppe at plane i umindelige tider under test. Der kom et pust bagfra med 12-13 sekundmeter luft, som fyldte den 60 kvadratmeter store spiler, og i et fjerlet afsæt accelererede Impalaens 2300 kg op til over 10 knob. Ganske udramatisk. Hækbølgen fladede ud, roret stod som en klippe i vandet, og den ledsagende LM 28 motorsejler blev pludselig så lille bagude.

Denne oplevelse gav et tydeligt fingerpeg om, hvad der venter nye ejere af Impalaen i form af fine farteventyr. Vi planede på helt fladt vand på Kolding Fjord uden hjælp bagfra af medløbende sø. I mere åbne farvande vanker der surf-ture ved lavere vindstyrker end det, vi sejlede i, og det er klart, at Impalaen vil tilfredsstille sejlere med endog temmelig høje sportslige ambitioner.

Den er en familiebåd for sportslige sejlere. Et relativt let, og meget bredt skrog med flad bund og et stort sejlareal fortæller i sit eget sprog, at dette ikke er nogen campingbåd for begyndere. Den er et skarpt instrument for kyndige sejlere, der vil have fart i begge ender af vindskalaen, og stoler på, at de kan yde den fysiske indsats, som kræves.

Vi røber næppe nogen hemmelighed ved at skrive, at under den pragtfulde spiler-planetur sad alle spændte, klar til at tage skraldet i form af en spilervæltning til læ eller måske til luv. Det var første gang båden, som er en prototype, sejlede så stærkt. Men dramaet udeblev og afløstes blot af en lille skuffelse, da pustet døde ud. Impalaens stabilitet fra kølen og det 3,10 meter brede skrog er yderst troværdig.

Sejler kun hurtigt når den »står op«

På kryds demonstrerede Impala 27 nogle af de egenskaber, der vil tiltale kapsejlere, og som vil afholde de indædte tursejlere fra at interessere sig for den. Båden er med sine ca. 45 m2 i krydsstellet klart overrigget, og der skal arbejdes hurtigt med sejlarealet, både af hensyn til komforten og farten.

For meget vind til sejlarealet udløser ingen stor dramatik, men båden bliver tung på roret, mister fart og sejler utilfredsstillende. Den kan sagtens finde på at løbe i vinden, men ledes hurtigt tilbage med det effektive ror, men sejladsen er ikke komfortabel. Det hænger sammen med, at Impala'ens idealkrængning er så lav som 9-12 grader. Det forekommer, som om det knækspantede skrog lige akkurat skal krænge, så 2. »knæk« kysser vandet, men heller ikke mere.

Knækspantet er i øvrigt interessant i en anden henseende. Den meget flade bund løftes hurtigt fri af vandoverfladen til luv, når båden krænger, hvorved der opnås en drastisk reduktion af skrogets våde overflade. Fremtidige kapsejlere i Impala 27 vil sikkert erfare, at krængningsmåleren er et værdifuldt triminstrument i let vejr, hvor der sikkert skal flyttes gaster ned i læ.

Hurtig all round-båd imellem 5 og 12 m/sek.

Da vi kun har prøvet båden imellem 8 og 13 m/sek., bliver resten, af vurderingen af båden et par gæt. I meget let luft, og med fx sjapsø efter blæst, vover vi at spå, at det kan blive vanskeligt at holde konkurrencedygtig fart i Impalaen på grund af det flade forskib. I virkeligt hårdt vejr vil den sandsynligvis også få problemer med at klare sig fartmæssigt på kryds. Den vil sikkert vise sig at være en god all roundbåd, som er farlig for konkurrenterne imellem 5 og 12 m/sek.

Styringen er lynhurtig med det store, hængslede ror, som kan få båden til at vende på en tallerken. På prototypen var roret ikke helt perfektioneret, idet båden pressede for meget på roret under for stor krængning. Det er der nu ændret på ved at flytte mere rorareal frem foran rorstammen, hvilket giver større balance-effekt.

Fartmålingerne understregede, at vi i Bjørn Jensen har en konstruktør, der mestrer knækspantet som ingen anden. På kryds loggede vi 5,6 knob for fuld sejlføring i ca. 8 m/sek. Med 3. reb nede i 12-13 m/sek. var farten 5,2 knob. På agten for tværs loggede vi over lange stræk 7,6 knob, som må være den praktiske vandlinjehastighed, indtil båden kan komme ud af vandet til planing.

Famillebåden for aktive kapsejlere

Det overvejende indtryk af Impala 27 er, at den repræsenterer et virkelig godt kompromis som »familie-kapsejler«, vel at mærke for en familie, hvor alle er fuldblods kapsejlere og kan deltage aktivt i sejladsen. Båden er for levende og »kilden« til at yde tryghed og velvære for fx den typiske begynder-familie, hvor det som regel kun er husfaderen, der besidder sejler-erfaring. Impala'en skal under flere kyndige hænder.

Den har som alle andre moderne, lette og brede både et ekstratilbud om fart i let vind, men det kræver også, at båden på en dagtur sandsynligvis skal rebes op og ned indtil flere gange, uden at der har været »rebevejr« i almindelig forstand.

Den leveres standard med tre reb i storsejlet, men der er dog kun plads til to hurtigreb i bommen, så der må byttes rundt med linerne. Fokken er en 120 procents fok med et reb, som formentlig aldrig vil komme i brug.

Vi førte fuld fok og 3. reb, da det blæste værst under testen, og båden balancerede nydeligt og opførte sig eksemplarisk omkring 12 sekundmeter. Kapsejlere vil formentlig spekulere i at øge sejlgarderoben med en hej og smal fok til blæsevejr i stedet.

Fem køjer, men ikke alle er lige store

Som kapsejlads-arbejdsplads er Impalaen virkelig god med alle muligheder i cockpit og på dæk. Det store cockpit, som er trukket helt ud til agterspejlet, havde en enkelt fejlplacering, idet spilerskødespillene sidder så agterligt, at spilergasten uvægerlig vil komme i vejen for rorgængeren.

Under dæk er Impalaen meget bred og virker umiddelbart overraskende rummelig. Der er også en fin hovedhøjde, 1,73 m, gennem kahytten, men rummet er noget presset i længderetningen, idet der ikke er afsat længde til voksenkøjer i fuld størrelse – som vi regner som over 190 cm.

I stedet er der valgt at sætte et godt pantry og kortbord ind i hhv. bagbords og styrbords side. Men forkahytten har voksenkøjelængde, og det samme har stikkøjen i styrbord, 5 køjer. Mellem hoved- og forkahytten er der en velproportioneret mellem gang med toilet og garderobeskab.

Interiøret er klart opbygget i materialedimensioner, som ikke må belaste bådens vægt for meget. Impalaen er ikke drønende solid at gå under dæk i, og man omgives heller ikke af massive træsorter, men det umiddelbare indtryk er helstøbt og pænt.

Impala 27 tilbydes i et meget differentieret selvbygger-system, hvor man kan starte med det rå skrog og dæk, og så arbejde sig frem med køl, skotter osv. Faktisk er prototypen den eneste af de 15 første både, som værftet har bygget helt færdig. Resten er gået til selvbyggere, og det er folk, som forstår at se på deres penge. Efter sin størrelse – der faktisk er 27,5 fod – er Impalaen meget billig. Det beskrives bedst med et færdigbygget priseksempel: Lige under 200.000 kroner for en sejlklar, fuldt udrustet båd, men uden motor.

Data:

Værft og salg: Taasinge Glasfiber, tlf. 09- 54 14 03.
Dimensioner: Længde: 8,35 m uden ror. Vandlinje: 7,00 m. Bredde: 3,10 m. Dybgående: 1,60 m. Vægt: 2300 kg uden motor. Køl: 1005 kg jern, påboltet. Kølprocent: 43,6.
Skrog-materlaler: Skrog og dæk i håndoplagt glasfiber-sandwich med balsa. Rortype: Hængslet balanceror.
Sejl: Storsejl: 22,40 m2 med 2 hurtigreb (3 reb i sejlet). Fok: 23,80 m2 120 procents fok med 1 reb. Spiler: 60 m2. Sejlmager: Fogh Sails.
Mest og rig: 7/8 rigtype med enkelt sæt salingshorn, mastefod på dæk. Mastehøjde: 11,70 m over dæk. Producent: John Mast.
Maskine: Yanmar 7,6 hk diesel med S-drev.
Kapaciteter: Brændstof: 30 liter. Vand: 55 liter. Batterier: 60 amperetimer.

Klik på billederne

Klik for stort billede
Kahytten er ret rummelig med et letbygget interiør med en god helhedvlrkning. Fuldt tllbageIænet i køjerne kniber det dog lidt med hovedhøjden.

Klik for stort billede
»Hertil og ikke længere« er parolen for krængning med Impalaen. Den må krænge, så andet »knæk« af det knækspantede skrog lige akkurat rører vandet

Klik for stort billede
Den fremadrettede klap over køjen er en ny løsning på at skaffe navigationsbord.

Klik for stort billede
Her rebes ned til 3. reb i en byge med 12-13 sekundmeter, og straks efter lå 27'ren perfekt på roret.

Klik for stort billede
For fuld sejIføring i lettere vind demonstrerer Impala 27 en anden egenskab, nemlig at en knækspantet båd godt kan være køn.

Klik for stort billede
Der er mange »knæk« på skroget, set agterfra. Midtpå er der et helt fladt stykke frem til kølen.

Fart diagram

Bedømmelse:

Rig, dæk, cockpit, kahyt

Rig
Sejl
Skødning
Fald og hal
Beslag
Arb.forhold på dæk
Skridmønster
Håndlister
Pladsforh. i cockpit
Siddepl. i cockpit
Udsyn
Rorgængers pladsf. *
Pladsforhold i kahyt
Aptering-indretning
Materialer og udfør.
Pantry
Skrogkvalitet
Befæstninger
Reparationsvenligh.
Gennemsnit
* Spilerskødespil sidder i vejen.

Sejlegenskaber

Sejlegenskaber generelt
Let vind
Hård vind
Kryds-egenskaber
Spiler-sejlads
Tursejlads-vurdering
Kapsejlads-vurdering
Er den »tør«
Gennemsnit
(Skala 1-6, 1 for dårlig,  6 for fremragende)..

 

Prisskema og udstyrsliste

Bådens udsalgspris 185.000 kr.
Storsejl med 3 reb standard
Fok 120 % med reb standard
Spiler m. gre 7.600 kr.
Pulpit-søgelænder standard
Badelejde 700 kr.
Ankerudsty standard
Fendere/fortøjn. standard
Bom-presenning 700 kr.
Kompas 900 kr.
Tågehorn 60 kr.
Windex standard
Motor, 7,5 hk Yanmar 34.200 kr.
Foldepropel standard
Kogeapparat standard
Ildslukkere 300 kr.
Service, glas, bestik standard
Bundbehandling 2.500 kr.
Rigning og søsætning 1.500 kr.
Bådnyts pris: 233.460 kr.

tegning.jpg (29524 bytes)