|
Der er masser af sejl på denne nye Bjørn
Jensen-konstruktion Impala 27. Og de tre reb i storsejlet og ét i fokken, er til for at
blive brugt, måske mange gange på en dag. Der er tale om et fint kompromis for den
aktive sejlerfamilie, som vil frem i feltet på kapsejlads og ønsker plads og rimelig
komfort under dæk. Samtidig er Impala 27 temmelig billig, og den sejler stærkt. - Se,
det kalder vi en nyhed. Impala 27 er den første
familiebåd, vi har haft oppe at plane i umindelige tider under test. Der kom et pust
bagfra med 12-13 sekundmeter luft, som fyldte den 60 kvadratmeter store spiler, og i et
fjerlet afsæt accelererede Impalaens 2300 kg op til over 10 knob. Ganske udramatisk.
Hækbølgen fladede ud, roret stod som en klippe i vandet, og den ledsagende LM 28
motorsejler blev pludselig så lille bagude.
Denne oplevelse gav et tydeligt fingerpeg om, hvad der venter nye ejere
af Impalaen i form af fine farteventyr. Vi planede på helt fladt vand på Kolding Fjord
uden hjælp bagfra af medløbende sø. I mere åbne farvande vanker der surf-ture
ved lavere vindstyrker end det, vi sejlede i, og det er klart, at Impalaen vil
tilfredsstille sejlere med endog temmelig høje sportslige ambitioner.
Den er en familiebåd for sportslige sejlere. Et relativt let, og meget bredt skrog med
flad bund og et stort sejlareal fortæller i sit eget sprog, at dette ikke er nogen
campingbåd for begyndere. Den er et skarpt instrument for kyndige sejlere, der vil have
fart i begge ender af vindskalaen, og stoler på, at de kan yde den fysiske indsats, som
kræves.
Vi røber næppe nogen hemmelighed ved at skrive, at under den pragtfulde
spiler-planetur sad alle spændte, klar til at tage skraldet i form af en spilervæltning
til læ eller måske til luv. Det var første gang båden, som er en prototype, sejlede
så stærkt. Men dramaet udeblev og afløstes blot af en lille skuffelse, da pustet døde
ud. Impalaens stabilitet fra kølen og det 3,10 meter brede skrog er yderst troværdig.
Sejler kun hurtigt når den »står op«
På kryds demonstrerede Impala 27 nogle af de egenskaber, der vil
tiltale kapsejlere, og som vil afholde de indædte tursejlere fra at interessere sig for
den. Båden er med sine ca. 45 m2 i krydsstellet klart overrigget, og der skal
arbejdes hurtigt med sejlarealet, både af hensyn til komforten og farten.
For meget vind til sejlarealet udløser ingen stor dramatik, men båden bliver tung på
roret, mister fart og sejler utilfredsstillende. Den kan sagtens finde på at løbe i
vinden, men ledes hurtigt tilbage med det effektive ror, men sejladsen er ikke
komfortabel. Det hænger sammen med, at Impala'ens idealkrængning er så lav som 9-12
grader. Det forekommer, som om det knækspantede skrog lige akkurat skal krænge, så 2.
»knæk« kysser vandet, men heller ikke mere.
Knækspantet er i øvrigt interessant i en anden henseende. Den meget flade bund
løftes hurtigt fri af vandoverfladen til luv, når båden krænger, hvorved der opnås en
drastisk reduktion af skrogets våde overflade. Fremtidige kapsejlere i Impala 27 vil
sikkert erfare, at krængningsmåleren er et værdifuldt triminstrument i let vejr, hvor
der sikkert skal flyttes gaster ned i læ.
Hurtig all round-båd imellem 5 og 12 m/sek.
Da vi kun har prøvet båden imellem 8 og 13 m/sek., bliver resten, af vurderingen af
båden et par gæt. I meget let luft, og med fx sjapsø efter blæst, vover vi at spå, at
det kan blive vanskeligt at holde konkurrencedygtig fart i Impalaen på grund af det flade
forskib. I virkeligt hårdt vejr vil den sandsynligvis også få problemer med at klare
sig fartmæssigt på kryds. Den vil sikkert vise sig at være en god all roundbåd, som er
farlig for konkurrenterne imellem 5 og 12 m/sek.
Styringen er lynhurtig med det store, hængslede ror, som kan få båden til at vende
på en tallerken. På prototypen var roret ikke helt perfektioneret, idet båden pressede
for meget på roret under for stor krængning. Det er der nu ændret på ved at flytte
mere rorareal frem foran rorstammen, hvilket giver større balance-effekt.
Fartmålingerne understregede, at vi i Bjørn Jensen har en konstruktør, der mestrer
knækspantet som ingen anden. På kryds loggede vi 5,6 knob for fuld sejlføring i ca. 8
m/sek. Med 3. reb nede i 12-13 m/sek. var farten 5,2 knob. På agten for tværs loggede vi
over lange stræk 7,6 knob, som må være den praktiske vandlinjehastighed, indtil båden
kan komme ud af vandet til planing.
Famillebåden for aktive kapsejlere
Det overvejende indtryk af Impala 27 er, at den repræsenterer et
virkelig godt kompromis som »familie-kapsejler«, vel at mærke for en familie, hvor alle
er fuldblods kapsejlere og kan deltage aktivt i sejladsen. Båden er for levende og
»kilden« til at yde tryghed og velvære for fx den typiske begynder-familie, hvor det
som regel kun er husfaderen, der besidder sejler-erfaring. Impala'en skal under flere
kyndige hænder.
Den har som alle andre moderne, lette og brede både et ekstratilbud om fart i let
vind, men det kræver også, at båden på en dagtur sandsynligvis skal rebes op og ned
indtil flere gange, uden at der har været »rebevejr« i almindelig forstand.
Den leveres standard med tre reb i storsejlet, men der er dog kun plads til to
hurtigreb i bommen, så der må byttes rundt med linerne. Fokken er en 120 procents fok
med et reb, som formentlig aldrig vil komme i brug.
Vi førte fuld fok og 3. reb, da det blæste værst under testen, og båden balancerede
nydeligt og opførte sig eksemplarisk omkring 12 sekundmeter. Kapsejlere vil formentlig
spekulere i at øge sejlgarderoben med en hej og smal fok til blæsevejr i stedet.
Fem køjer, men ikke alle er lige store
Som kapsejlads-arbejdsplads er Impalaen virkelig god med alle
muligheder i cockpit og på dæk. Det store cockpit, som er trukket helt ud til
agterspejlet, havde en enkelt fejlplacering, idet spilerskødespillene sidder så
agterligt, at spilergasten uvægerlig vil komme i vejen for rorgængeren.
Under dæk er Impalaen meget bred og virker umiddelbart overraskende rummelig. Der er
også en fin hovedhøjde, 1,73 m, gennem kahytten, men rummet er noget presset i
længderetningen, idet der ikke er afsat længde til voksenkøjer i fuld størrelse
som vi regner som over 190 cm.
I stedet er der valgt at sætte et godt pantry og kortbord ind i hhv. bagbords og
styrbords side. Men forkahytten har voksenkøjelængde, og det samme har stikkøjen i
styrbord, 5 køjer. Mellem hoved- og forkahytten er der en velproportioneret mellem gang
med toilet og garderobeskab.
Interiøret er klart opbygget i materialedimensioner, som ikke må belaste bådens
vægt for meget. Impalaen er ikke drønende solid at gå under dæk i, og man omgives
heller ikke af massive træsorter, men det umiddelbare indtryk er helstøbt og pænt.
Impala 27 tilbydes i et meget differentieret selvbygger-system, hvor man kan starte med
det rå skrog og dæk, og så arbejde sig frem med køl, skotter osv. Faktisk er
prototypen den eneste af de 15 første både, som værftet har bygget helt færdig. Resten
er gået til selvbyggere, og det er folk, som forstår at se på deres penge. Efter sin
størrelse der faktisk er 27,5 fod er Impalaen meget billig. Det beskrives
bedst med et færdigbygget priseksempel: Lige under 200.000 kroner for en sejlklar, fuldt
udrustet båd, men uden motor.
Data:
Værft og salg: Taasinge Glasfiber, tlf. 09- 54 14 03.
Dimensioner: Længde: 8,35 m uden ror. Vandlinje: 7,00 m. Bredde: 3,10 m.
Dybgående: 1,60 m. Vægt: 2300 kg uden motor. Køl: 1005 kg jern, påboltet. Kølprocent:
43,6.
Skrog-materlaler: Skrog og dæk i håndoplagt glasfiber-sandwich med balsa.
Rortype: Hængslet balanceror.
Sejl: Storsejl: 22,40 m2 med 2 hurtigreb (3 reb i sejlet). Fok:
23,80 m2 120 procents fok med 1 reb. Spiler: 60 m2. Sejlmager: Fogh Sails.
Mest og rig: 7/8 rigtype med enkelt sæt salingshorn, mastefod på dæk.
Mastehøjde: 11,70 m over dæk. Producent: John Mast.
Maskine: Yanmar 7,6 hk diesel med S-drev.
Kapaciteter: Brændstof: 30 liter. Vand: 55 liter. Batterier: 60 amperetimer. |
|
Klik på billederne
Kahytten er ret rummelig med et letbygget interiør med en god
helhedvlrkning. Fuldt tllbageIænet i køjerne kniber det dog lidt med hovedhøjden.
»Hertil og ikke længere« er parolen for krængning
med Impalaen. Den må krænge, så andet »knæk« af det knækspantede skrog lige
akkurat rører vandet
Den fremadrettede klap over køjen er en ny løsning på at
skaffe navigationsbord.
Her rebes ned til 3. reb i en byge med 12-13 sekundmeter, og
straks efter lå 27'ren perfekt på roret.
For fuld sejIføring i lettere vind demonstrerer Impala 27 en
anden egenskab, nemlig at en knækspantet båd godt kan være køn.
Der er mange »knæk« på skroget, set agterfra. Midtpå er
der et helt fladt stykke frem til kølen.
|