Impala velkomst

Kære nye IMPALA 27 sejler !

Tillykke med din 27’er og velkommen blandt os 27’sejlere.

Vi vil gerne lige præsentere dig lidt nærmere for dit nye “skiv”. Båden er en Bjørn Jensen konstruktion fra 1983, hvor prototypen i august 83 blev søsat og testet (se vedlagte test – Bådnyt nr. 2, jan.-feb. 1984). I de første par år herefter blev der bygget rigtig mange 27’ere, men desværre kom der en økonomisk afmatning, der lige siden på det nærmeste har sat en stopper for al nybygning af lystbåde. Dog blev nr. 54 søsat i 1993.

I 86 blev IMPALA 27-klubben grundlagt. Vi mødes som regel i november til en årlig generalforsamling i Nyborg, hvor vi diskuterer forskellige tiltag. Klubben har ca. 40 medlemmer – og langt de fleste plejer at møde op til denne generalforsamling. Udover det har vi også et årligt hygge-træf med familier og børn.

Vi mødes også til forskellige kapsejladser. F.eks. familieregatta Fyn Rundt, hvor der de sidste par år har været ca. 10-12 IMPALA 27’ere. Et lignende antal er der, når vi har vores uofficielle DM. i august. Også ved Thurø sejlklubs Øhavet Rundt er der normalt mange 27’ere med.

Da det jo er en ren klassebåd, har alle både samme mål og derfor er der ingen respitberegninger, hvilket giver den sjoveste kapsejlads, når første båd over mållinien er vinder.

Klubben har udover nogle ændringer i DH-målet også fået tilvirket nogle praktiske forbedringer på bådene. Bl.a. fik vi mastefabrikanten til næsten gratis at udskifte den løbende rig fra 5 til 6 mm., hvilket var en klar forbedring. Vi må dog erkende, at der tidligere knækkede en del master – specielt må vi advare mod at rebe til 2. og 3. reb med det store forsejl oppe. Videre kan vi anbefale mellemvant og evt. også bagstag. (såvidt vides har ingen haft uheld med masten, når dette har været på).

D.v.s. klubben arbejder hele tiden på at foreslå forbedringer og komme med nye ideer til både det ene og det andet.

Hvis du selv får en god ide, eller har noget, du gerne vil spørge om, er du meget velkommen til at ringe til os.

Vi synes jo, at vi i IMPALAEN har fundet den helt rigtige båd til såvel familie som kapsejlads. I den forbindelse kan vi fremhæve det meget store cockpit, som tilfredsstiller såvel kapsejladsbesætningen såvel som familien. Endvidere kan vi også fremhæve bådens evne til at dreje, hvilket vi har megen glæde af ved havnemanøvrer. Faktisk kan man ikke pege på Žn båd på markedet med de pladsforhold (grundet bredden) – og som samtidig kan sejle.

Et gæt er, at halvdelen af bådene kun bliver brugt til tursejlads og den anden halvdel til såvel tur- som kapsejlads. De fleste både har indenbordsmotor – de andre skal ifølge klassereglerne have 115 kg vægt liggende i motorrummet – når de kapsejler i klasseløb.

Hvis din båd er klasset, har du på dit målerbrev en klasselabel – hvis ikke, er der en af dine mål, som overskrider normen – spørg formanden, hvordan du får sagen bragt i orden.

Ang. sejl er det efter vores mening en fejl, hvis du kun har det store forsejl på 22,5 kvm. Mange har en fok på ca. 12-15 kvm (det kan jo bare være en gammel krydsfok fra en anden bådtype). Vil man kunne sejle under alle tænkelige vejrforhold, vil det være en idŽ at anskaffe sig en stormfok – flere har dem fra 5-7 kvm. Men så kan man også krydse i 24 m/s., når storsejlet tillige er rebet til 3. reb.

Adskillige af bådene har en selvstyrer, og det kan på det varmeste anbefales, da båden meget hurtigt skærer op. Til sejlads med småbørn er det virkeligt anbefalelsesværdigt.

Vi håber, at du efter denne lille introduktion få lyst til at være med i vores klub – (det koster kun 100 kr. om året).

Forhåbentlig mødes vi til hyggeligt samvær såvel til lands som til vands.

Husk at en klassebåd:

bullet 1. har større gensalgsværdi.
bullet 2. er sjovere at sejle i.
bullet 3. har et fællesskab med andre, hvor ideer og erfaringer udveksles.

Med venlig sejlerhilsen

Impalaklubben