Artikler

På denne side har vi taget nogle af de artikler som har været bragt i vores medlemsblad gennem de mange år klubben har eksisteret.

http://impalaklub.dk/artikler/funcup2001.htm

http://impalaklub.dk/baaden/resultater/resultater.htm

http://impalaklub.dk/artikler/funrundt2001.htm

http://impalaklub.dk/artikler/omoe2001.htm

http://impalaklub.dk/artikler/funrundt2000.htm

http://impalaklub.dk/artikler/ohav2000.htm

http://impalaklub.dk/artikler/madstur99.htm

http://impalaklub.dk/artikler/madstur99_2.htm

http://impalaklub.dk/artikler/madstur99_3.htm

http://impalaklub.dk/artikler/funcup99.htm

http://impalaklub.dk/artikler/lunkeraes_99.htm

http://impalaklub.dk/artikler/sommertur98.htm

Artikler fra den store verden

Hej Impala-klub!

Vil bare lige informere om at “D42 Satisfaction” er kommet vel hjem til Danmark fra Holland, hvor den har ligget i en årrække.
Og den ligger nu i Kastrup Lystbådehavn på Amager.

En lang historie … om 2 Impalaer …

Vi fik vores første Impala “D38 Pinocchio” i 1985 – apterede den selv, og havde mange gode ture rundt i danske farvande, mange
sjove kapsejladser – fra “Sjælland Rundt” til aftenmatcher i Kastrup og Ishøj.

Og fik den skøre idé i 1991, at sejle til Middelhavet i Impalaen! Fik orlov og var afsted i 13 måneder, ned igennem de europæiske
vandveje, Tyskland, Belgien, Holland, Luxemburg, Frankrig – og så Middelhavet! Spanien, De baleariske øer, Gibraltar, Portugal –
og så retur til Danmark.
13 skønne måneder – hvor vi efter hjemkomsten kun kunne kigge hinanden i øjnene (min kone og jeg) og sige “afsted igen!
Men mere tid! Længere væk! Større båd!”

Så vi solgte “Pinocchio” – “D38” hedder nu “Dorado” og ligger (vistnok) i Kalundborg!

Og gik i gang med at bygge en ny “Pinocchio” – denne gang en 40-fods Van de Stadt “Caribbean 40” – med næsten samme gode sejlegenskaber, men noget mere rummelig. Vi byggede alt (skrog, overbygning) kun udfra tegninger fra konstruktøren, stripplanking (cedar-træ med glasfiber/epoxy på yder- og inderside – let og stærkt!).

Byggeriet startede i 1995, den blev søsat i 1999 – og endelig kom vi afsted på den planlagte verdensomsejling i 2003 – efter at have kvittet
jobs, solgt hus og bil og løsøre.

Lidt historie og rejseberetninger på:
www.sypinocchio.dk

Syd-Portugal i 2003, overvintring der, så 2 år i/på Middelhavet (Spanien, Gibraltar, Marokko, Italien, Tunesien, Malta, Tyrkiet,
Grækenland primært), derefter i vinteren 2006 via Madeira og de Kanariske Øer, over Atlanten til Caribbien, og sommer 2007
tilbage til Europa og Portugal via Azorerne, hvor “Pinocchio” blev lagt op i Faro.

I de 4 år vi var afsted har vi vel sejlet omkring 15.000 sømil – set et utal af lande og mødt et utal af mennesker – mange er fortsat venner – danske såvel som udenlandske – båden har holdt til det hele (med undtagelse af et knækket forstag på vej hjem over Azorerne …)
– desværre holdt ægteskabet ikke til det, derfor hjemkomst i 2007.

“Pinocchio” blev lagt op i Portugal – arbejdsramt i Danmark! Træls!

Men endelig i 2009 fik jeg tid til at rive en måned ud af kalenderen, og sammen med en kammerat fik jeg sejlet “Pinocchio”
fra Portugal til Tyrkiet … en spændende “mande- og transporttur” – se beretning her:
http://www.steffenskov.dk/23590387

Og “Pinocchio” ligger nu i Sydtyrkiet – Marmaris … pragtfuldt sted, med godt sejlerfarvand, kort til smukke græske øer og bugter!
Her bliver hun liggende indtil videre! Sommerhus med verdens største swimmingpool 😀

Men – men … i 2010 begyndte jeg at kede mig lidt herhjemme, manglede noget at sejle i! Der var lidt langt til Tyrkiet, hvis det bare
var en fri-weekend! På nettet så jeg lidt efter Impalaer – det trak gevaldigt for at få lov at sejle “rigtigt” igen (og at sejle “Impala 27”
er rigtigt! Der er ikke megen sammenligning når man har sejlet en 40-fods sejlbåd også – alt er så meget nemmere, lettere, hurtigere
i en Impala – og man behøver ikke nødvendigvis en besætning – undtagen til at holde fryseren fuld :-))

Og faldt så over “D42”, som var til salg i Holland!

En hurtig beslutning – en tur til Holland for at se den – en hurtig handel! Og jeg var nu igen den lykkelige ejer af en “Impala 27”!

At komme ned i den var som at komme hjem! Jeg havde jo bygget “D38” selv, sejlet den i 7 år, boet i den i et helt år – så alt var
velkendt og nemt – og bare ikke til at stå for! Så beslutningen var ret nem 🙂

14 dage efter hjemkomst til Danmark bookede jeg fly til mig og kæresten – så afsted til Rotterdam – og indeblæste selvfølgelig
fra dag 1! Lidt ærgerligt når 2 gaster ankom til Amsterdam 2 døgn efter, klar til transportsejlads til Danmark!

Nå – 1 overliggerdag til at gennemgå båden, proviantere og sikre at alting var på plads og i orden! Og så tidligt ud fredag morgen,
igennem slusen ud af lystbådehavnen – ud på en forholdsvis oprørt Nordsø – med en gast der aldrig havde sejlet før!
Godt det var en Impala vi sejlede i – velkendt, trygt, hurtigt – men en anelse hoppende i Nordsø-bølgerne 🙂
Ankomst Amsterdam om eftermiddagen (cirka 50 sømil) – en gast stod af, 2 nye kom på. Og så natsejlads mod Kielerkanalen –
herlige surfture med besætningen fra mange “Sjælland Rundt” (bror og kammerat fra Århus – 2 erfarne sejlere) –
snitfart til Cuxhaven blev omkring 6,9 knob! For krydsfok alene! Jep – den vestlige kuling hjalp på fremdriften 😛

Fredelig tur igennem Kieler-kanalen – og så anløb i Kiel – hvor to gamle venner i deres “Dehler 34” ventede spændt på os 🙂
Det viste sig nemlig at det var deres “gamle” Impala jeg havde købt!!! De havde selv købt og apteret den i 1987, og efter nogle
år solgt den til “udlandet”! Pudsigt tilfælde at det lige var “deres” Impala jeg havde købt!!! Og gensynsglæden var stor – for alle!
Og nu havde jeg jo endelig chanchen for at brokke mig over de (ganske få!) detaljer der ikke virkede ombord – når jeg nu havde “bådebyggerne” lige ved hånden 🙂 🙂

Men herlige dage i Kiel – inden vi smuttede via Bagenkop til Nykøbing Falster, og senere videre igennem Bøgestrømmen til
Dragør og Kastrup.

Herlig efterårs-ferie – og siden herlige ture på Øresund, indtil vinteroplægning her i efteråret.
Så “D42” er nu trygt og godt hjemme i Danmark igen!

Planer? Først om fremmest skal den nok omdøbes til … “Figaro”! Når nu “Pinocchio” er optaget 😉 Og har nok ikke tid til at sejle
så meget i den alligevel – så vil nok sætte den til salg igen, evt. som halvpart eller delebåd. Mere om det senere.

Mange hilsener
Skipper og ejer af “D42 Satisfaction”

Lars Rugård Jensen
Amundsensvej 43
2800 Lyngby

+45 2615 8465

————————————————————————————————————————————————————————-

Hej Impala sejlere
Så er sæsonen 2010 jo slut – vi har lige fået Day Dream op og nu skal den efterårsklargøres og i bådhus.
Det er nu anden sæson vi har rullesystem og nu begynder vi at kunne sejle med det –
Als Rundt var der jo igen i år meget luft – 15-20 m/s så den ny rullegenua blev skiftet til den gl. –
var jo lidt øm over den i den luft – men det viste sig jo at vi skulle have beholdt den ny på – men vi kom rundt
og blev desværre slået af Tibi i præmietid.
Last Fight i år var der en let til jævn vind – 3 sejladser og vi fik (synes vi selv) en flot 2. plads –
så jo Impala’en kan godt sejle med rullesystem.
Vi mødte jo Frede/Freetime i Dyvig og så hans flotte rullesystem – det er nu dejligt når man er på ferie
men også rimelig nemt når man er til kapsejlads.
Her er par sensommerbilleder af Day Dream for ”fulde gardiner”.
Vi glæder os til sæsonen 2011 – håber den bliver lige så go :o)
Mange sejlerhilsner fra
John og Karin i Day Dream

Hej Sejlervenner

Vi er fire sømænd i alderen 25 år, som drømmer store drømme om næste forår. Den 1. maj 2011 har vi tænkt os at bruge ca. 2 ½ måned på at sejle Østersøen rundt. Til dette projekt skal vi bruge en sejlbåd.

Derfor kunne vi godt tænke os at leje din båd fra april til midt-juli næste år – altså ca. en halv sæson. Det kan være du tænker, at du ikke fik brugt din båd nok i år og at det derfor var en lidt dyr fornøjelse. Måske har du også brug for nogle hjælpende hænder her til vinter, når din båd skal op, gøres smuk og sødygtig, samt søsættes igen til foråret. Det kan også være at du har et arbejdsprojekt, der er blevet sprunget over de sidste par år, som vi kan hjælpe med.

Vi vil gerne tilbyde vores arbejdstid og en pæn sum penge, for at få lov til at realisere vores store togt. Alt mellem 25 og 35 fod har interesse – giv lyd, så kan vi snakke nærmere.

Vi håber du vil kontakte vores kaptajn, Jeppe, der er en yderst erfaren tur- og kapsejler, med duelighedsbevis. Ring til ham på tlf.: 30 25 34 60 eller skriv til jeppebr@hotmail.com.

Glade sejlerhilsner,

Jeppe, Jon, Frederik og Martin

Med venlig hilsen,
Jeppe Rasmussen
Kommunikationsmedarbejder